Foto: VTM
Met de documentaire ‘Clément, de zoon van…’ zorgde VTM voor een van de meest besproken televisiemomenten van het jaar. Meer dan 1,1 miljoen kijkers zagen hoe Wendy Van Wanten na jaren stilzwijgen openlijk toegaf dat prins Laurent de vader is van haar zoon Clément. onthulling sloeg in als een bom,
Een primeur die Vlaanderen bezighoudt
De docu over Clement combineerde emotie, nieuwsgierigheid en koninklijke intrige — drie ingrediënten die garant staan voor hoge kijkcijfers. Dat VTM deze primeur in handen kreeg, was volgens Het Nieuwsblad geen toeval. ‘Een stunt die enkel de commerciële zender gegund was,’ klinkt het in de krant.
Met het programma wist VTM niet alleen het publiek te raken, maar ook het gesprek van de dag te worden. Overal — van sociale media tot talkshows — werd nagepraat over het openhartige gesprek tussen Wendy Van Wanten en haar zoon. (Lees verder onder de foto)

De docu over Clement haalde 1,1 miljoen kijkers
Reactie van VTM
VTM reageerde trots op het succes. “We zijn blij dat we september met grote relevantie zijn gestart,” zegt VTM-woordvoerster Julie Colpaert in Het Nieuwsblad. “Een aantal titels hebben ‘talkability’ gecreëerd, en dat is wat we willen bereiken.”
Een blik achter de schermen
De documentaire werd op voorhand goed geheimgehouden. Er werd niets gelekt, wat de spanning alleen maar vergrootte. De uitzending zelf bracht niet alleen een persoonlijk verhaal, maar ook een zeldzaam open moment over familie, afkomst en identiteit — thema’s die bij het brede publiek aanslaan.
Met ‘Clément, de zoon van…’ bewees VTM dat het nog altijd als geen ander weet hoe je televisie maakt die blijft nazinderen.


